Sprakforsvaret
   

Brevväxling med Destination Sigtuna om det nya varumärket "Sigtuna - where Sweden begins"

(Brevväxlingen kan läsas nedifrån och upp) 

Hej Björn,

och tack för dina tankar runt Sigtunas nya varumärke.

I januari lanserade vi ett nytt varumärke för Sigtuna. Vi hade då jobbat i nära två år tillsammans med hela destinationen - många som bor och verkar här, utifrån ordet "först".

Varför? Jo, tänk på allt vi har varit först med här - det började för över 1000 år sedan när Erik Segersäll byggde Sigtuna. Detta blev den första staden och ur vår stad har Sverige vuxit fram. Det är fantastiskt, modigt och visionärt.

Men vi har varit först med så mycket mer - i slutet av 1600-talet var vi först med en folkskola där alla barn i bygden fick gå - Husby skola. På 1800-talet byggdes Sveriges första telegrafstolpe i Märsta. Idag är Arlanda världsledande i sitt miljöarbete och först med bl. a gröna inflygningar. Fler visionära och modiga idéer som förverkligats.

Ytterligare ett ord vi funnit viktigt för Sigtuna är "internationell".

Något som följt oss genom dessa dryga 1000 år är att Sigtuna alltid har samlat folk från när och fjärran. Vi vet att Olof Skötkonung tog hjälp av engelsmän för att prägla Sveriges första mynt. Dottern Ingegerd blev ett ortodoxt helgon och spåren arkeologerna gräver fram ur vår svarta jord visar tydligt på en internationell plats. Ett aktuellt exempel är den stora silverskatt som återfanns i Steninge för inte så länge sedan. Och traditionen fortsätter. Idag är 29 % av Sigtunaborna födda i ett annat land. Något att vara stolt över.

Och årligen landar miljontals människor på vår internationella flygplats och får sitt första möte med Sverige här hos oss.

Vi har noga diskuterat om varumärket skall skrivas på svenska eller engelska. Frågan är inte lätt. Vi har dock kommit fram till att välja engelskan. Detta som en naturlig följd av vår internationella prägel och även för att kunna möta alla de människor från när och fjärran som väljer Sigtuna framför andra platser på jorden.

Du hade någon fundering över kostnaden. Vi har under framtagande av detta haft förmånen att jobba tillsammans med en av de bästa varumärkesexperterna - Julian Stubbs. Han jobbar med varumärken över hela världen, men han är också Sigtunabo -med hjärtat här hos oss. Julian har därför lagt ner ett omfattande arbetet ideellt. För honom och för många av oss andra har detta inte bara varit ett jobb, utan ett engagemang för en ort vi alla älskar.

Vill du lära dig mer om varumärket kan du kika in på www.destinationsigtuna.se/bransch. Här har vi samlat fakta om vårt arbete.

Hoppas att du fått svar på dina frågor, om inte är du välkommen att maila mig igen.

Med vänlig hälsning,

Camilla Zedendahl,
vd Destination Sigtuna

7/7 2011


Från: B.Ohlson
Ämne: Varför engelska

Sigtuna engelskt?

Sigtuna kommun, bland annat "Destination Sigtuna", har skaffat sig ett "varumärke": S1gtuna - where Sweden begins.

Varför på engelska? Och vad menar man egentligen? Alla besökare till Sverige kommer inte till Arlanda, och de flesta stannar inte ens i Sigtuna. Tydligen ser man det historiskt: första staden (men engelskan är väl fel i så fall); är det sant? Det tycks finnas olika uppfattningar om det - men visst: Sigtuna är en gammal svensk(!) stad. Språket i Sverige är svenska; det finns till och med lag på det.

Har Sigtuna smittats av huvudkommunen med sitt beskäftiga: "Capital of Scandinavia". Det var väl onödigt; Sigtuna behöver inte ta över Stockholms dumheter.

Sist och slutligen. Vad har det kostat? Förmodligen mycket. Internationella reklamrådgivare är dyra

Nej, Sigtuna, slå vakt om vårt svenska språk!

Språkvännen Björn.

Björn I Ohlson
Stockholm

24/6 2011