Sprakforsvaret
   

Brevväxling med Viva Wine Group

Brev till Viva Wine Group

Dåligt

I Sverige kommunicerar vi helst på svenska. Om man inte kan språket finns det utmärkt hjälp att få. Varför man annonserar i svenska tidningar på engelska är obegripligt! Såvitt jag vet  är det inte någon dagstidning i Sverige som har något större antal engelskspråkiga läsare. Alltså är det bara löjligt och någon slags snobberi. Vinerna blir inte bättre av att man gör annonser och presentationer som inte alla kan ta till sig. Varför detta fåneri?  Tänk vilka bra annonser det skulle kunna göras på svenska. Nu, med engelska, blir de ju  riktigt dåliga!! Förmodligen kommer försvaret att ni är ett internationellt företag. Desto viktigare att ni håller reda på språken i så fall! Lång erfarenhet säger mig att annonser i svenska tidningar skall vara på svenska för att läsarna skall ta dem till sig. Och varför just engelska? Det är inte det största språket och det är framförallt inte vinmakarens språk.

Hoppas får se era annonser på svenska i fortsättningen!!!

Stig Engzell

Journalist emeritus

Medlem i Språkförsvaret

11/8 2021

Hej Stig! 

Tack för ditt mejl!

Vilken annons menar du? De flesta av våra annonser är på svenska. Men kanske var detta ett amerikanskt vin där annonsören ville förmedla ett amerikanskt budskap och varumärke?

Jag håller med dig om att det svenska språket är en skatt för oss skribenter som verkligen ger oss allt vi behöver i språklig väg för att kommunicera våra budskap. Men ibland gör engelskan att ett varumärke känns lite mer amerikanskt eller internationellt, kanske även lite coolare om du förstår hur jag menar.

Men tack för att ni håller koll och säger ifrån när ni upplever felaktigheter. Ni gör ett viktigt jobb som arbetar för att bevara vårt vackra svenska språk.

Hälsningar

Frida Franchell

11/8 2021