Sprakforsvaret
   

Brev till Kristianstads kommun om slagordet ”Kristianstad – Spirit of food”

 

Hej,

ovanstående är Kristianstads kommuns slogan, enligt en lista på www.marknadsforing.se 

Detta föranledde mig att skriva ett inlägg i en blogg, http://sprakforsvaret.bloggagratis.se/2008/08/21/899762-kristianstad-spirit-of-food/

Jag blev nyfiken på hur man tänker när man väljer ett sådant motto. Det naturliga för en svensk kommun borde vara att välja en slogan på svenska. Och det är jag inte ensam om att tycka - 151 av 156 kommuner som har s k slogans har dem på svenska. En - Hjo - har både på svenska och engelska och endast fyra, Kristianstad, Vårgårda, Skurup och Stockholm har engelska (se mer om det i mitt inlägg).

Det kan inte vara så svårt att hitta på något slagkraftigt på svenska som lyfter fram mat-temat. Vad sägs t ex om Matglad stad, I Kristianstad är man matglad, Bli matglad i Kristianstad eller något liknande?

Vad jag undrar är alltså om ni på Kristianstads kommun haft någon speciell tanke när ni valt engelska - menade ni möjligen att det låter finare och mer internationellt så? Men marknadsföringen sker väl mest inom Sverige antar jag. Och som jag skriver i mitt inlägg verkar mottot mest obegripligt och väcker undringar. Dessutom blir det en oavsiktlig komisk effekt  när man, på grund av engelskan, får intrycket av att en förhållandevis liten kommun vill verka stor och internationell.

Detta var alltså några funderingar som "Spirit of food" har gett mig som icke-Kristianstadsbo, och som jag ville delge er.

Med vänlig hälsning
Susanne Ljung Adriansson

23/8 2008