Sprakforsvaret
   

Svar till medlemmar i nätverket Språkförsvaret om Stockholms stads språkpolitik

 

Dnr 3374/09

Till: sprakforsvaret@sprakforsvaret.se

Hej,

Tack för ditt brev.

Vi förstår att det för många svenskar känns både löjligt och
obegripligt att staden ibland använder engelska i sin kommunikation.
Samtidigt så tror jag att det är bra att Stockholm bygger sitt varumärke
och försöker locka nya besökare och företag till regionen.

Stockholm Business Region och Stockholm - The Capital of Scandinavia är
varumärken som lanserats för att locka nya företag och besökare till
Stockholm. Då en slogan nog bör vara begränsad till ett språk och
engelska är det mest gångbara språket internationellt var det engelska
som användes.

SBR är däremot en tillgång både för företag som vill etablera sig i
Sverige och för företag som redan är verksamma i Stockholmsregionen.
Därför stämmer det att majoriteten av deras kontakter är med svenska
företag. Dock är det inte de företag som redan etablerat sig i
Stockholmsregionen som varumärket riktar sig mot.

Information bör däremot vara flerspråkig och är det i mångt och mycket.
Jag håller med er om att stadens hemsida borde vara tillgänglig på fler
språk än svenska och engelska och vi ska se vad man kan göra på det
området. www.stockholmtown.com, där man hittar information som turist
eller tillfällig besökare av staden är dock tillgänglig på ryska,
italienska, tyska, franska, finska och spanska.

Med vänliga hälsningar,

Roger Mogert
oppositionsborgarråd (s)