Sprakforsvaret
   

Brevväxling med Vattenfall om namnfråga

Från: Christian Holmbäck
Datum: on 20 apr 2011
Till: <linfo@vattenfall.com
Ämne: Re: Prishöjning mm

God eftermiddag!

Bra att det inte tog sex månader till innan jag fick svar. Några kommentarer.

Ni säger er ha engelska som koncernspråk. Är det verkligen förenligt med nuvarande lagstiftning på språkområdet att att ett företag som verkar enbart på den svenska marknaden använder sig av engelska i stället för svenska? För mig är det lätt löjeväckande att låtsas operera på den internationella marknaden när man i realiteten är begränsad till den svenska. Den/de som är ansvariga för detta ägnar sig åt att sätta upp en Potemkinkuliss.

Christian Holmbäck

 


13 apr 2011 kl. 11.59 skrev elinfo@vattenfall.com

Hej Christian !

Tack för ditt e-brev.

Beklagar dröjmålet/missödet att du inte fått svar på ditt förra mail. Vårt företagsnamn är på engelska, eftersom vi har engelska som vårt koncernspråk - även om vår fjärrvärmeverksamhet idag bara finns i Sverige.
Vänliga hälsningar

Vattenfall Kundservice AB
E-post: kundservice@vattenfall.com
Webb: www.vattenfall.se



Sent: 2011-04-13
To: Elinfo@vattenfall.com
Subject: Fwd: Prishöjning mm

God förmiddag!

I oktober i fjol avlät jag missivet nedan. Idag har det gått sex månader och än har inget svar synts till. Är frågorna och synpunkterna för otrevliga eller obehagliga? Vore det inte klädsamt om ni svarade med samma snabbhet som ni visar när det gäller påminnelse om förfallna fakturor. Vill man vara riktigt elak kan man undra om snabbheten där har att göra med att pengarna behövs för att betala ohemula bonusar.

Hej!
 
Christian Holmbäck


Från: Christian Holmbäck
Datum: on 13 okt 2010
Till: kundservice@vattenfall.com
Ämne: Prishöjning mm

God kväll!

I november i fjol hade jag viss kommunikation med er om namnet, Vattenfall Heat. Nu dessutom med tillägget Nordic.
Det är tydligen inte populärt hos er att kritisera det, jag fick inget svar på mitt då senaste inlägg. Ni finns på den svenska marknaden, ni betjänar svenska kunder, varför då i fridens namn blanda in engelska. Det blir enbart löjligt. Att n inte är ensamma om detta gör inte saken bättre. 

Det skall bli intressanta att se om ni har någon bättre förklaring än de lätt floskulösa verbasmer som jag fick i svar i fjol.

Christian Holmbäck
Storvreta